اخبار

بهروز-عباسی-پتروشیمی
مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر

باور توان بومی سرلوحه مدیریتی تمام حـوزه ها قرار گرفته است

مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر گفت: ترسیم مسیری آگاهانه برای تکمیل زنجیره ارزش متانول نه تنها آینده شرکت های تولید کننده را مشخص می کند، بلکه به صورت مستقیم بر اقتصاد ملی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر با تاکید بر اهمیت ورود به حوزه صنایع پایین دست پتروشیمی اظهار کرد: خوشبختانه با افتتاح پتروشیمی سبلان به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه انرژی سپهر در بهار 1400 و خلق ثروت آن در ماه های آتی این نوید را می دهیم که 2 پتروشیمی دنا و سیراف نیز با شتابی افزون تر نسبت به گذشته مسیر تکمیل را در پیش گرفته و در سال 1403 به سقف تولیدی 5 میلیون تن در سال دست یابیم.

بهروز عباسی افزود: افزایش فعالیت شرکت بازرگانی تجارت بین الملل سکو به عنوان بازوی اقتصادی این هلدینگ و ارتباط گیری مناسب بین المللی برای فروش متانول را باید شتاب دهنده برنامه های آتی انرژی سپهر دانست و با توجه به این که مزیت مطلقی که به دلیل فراهم بودن گاز طبیعی در کشور وجود دارد در زمینه حمایت از طرح های نیمه تمام صنعت پتروشیمی، دولت با همکاری سرمایه گذارانی چون انرژی سپهر و دیگر فعالان بخش خصوصی می تواند پتانسیل بالقوه موجود را بالفعل کرده و راه رسیدن به فرصت های جدید را خلق کند.

وی ادامه داد: تا 3 سال آینده این هلدینگ به تولید سالانه 5 میلیون تن متانول دست خواهد یافت و عملا از بزرگترین تولید کنندگان این محصول در دنیا خواهد بود اما راهبرد این مجموعه بر تولید و فروش تک محصول استوار نخواهد ماند چراکه آن را اشتباهی استراتژیک می دانیم.

مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر افزود: با بررسی قیمت جهانی متانول در سال های گذشته و همچنین میل بازار به سمت محصولات مشتق از زنجیره ارزش این محصول می توان اهمیت توسعه زنجیره ارزش متانول را مورد توجه ویژه ای قرار داد. در حدود سال های 2002 تا 2008 میلادی که بازار نفت با تلاطم عمده ای همراه بود قیمت های جهانی، سقف قیمتی خود را شکست. متانول نیز تحت تاثیر این تلاطم به قیمت حدودی 700 دلار در هر تن رسید اما پس از فروکش کردن میل بازار و آغاز رکود جهانی شاهد آن بودیم که متانول قیمت حدودی 150 دلار را تجربه کرد. آن رویش حباب گونه و این ریزش شدید، حاکی از بازاری منلاطم است که نظر  برخی از کارشناسان داخلی را به خود جلب کرد که سرمایه گذاری بیش از حد ایران در تولید این محصول می تواند در سال های آتی به چالشی اساسی در صنعت پتروشیمی تبدیل شود. ازاین رو ترسیم مسیری آگاهانه برای تکمیل زنجیره ارزش متانول نه تنها آینده شرکت های تولید کننده را مشخص می کند بلکه به صورت مستقیم بر اقتصاد ملی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

عباسی با بیان این که اکنون که به واسطه تحریم ها، رجعت به توان بومی سرلوحه مدیریتی تمام حوزه ها قرار گرفته و دستاوردهای مهمی نیز کسب شده، مسیر دستیابی به فرصت های جدید در این حوزه با همت دولت جدید می تواند تسهیل شود و در حقیقت با این اقدام به شتاب دهی صنعت پتروشیمی یاری رساند و اکنون که مهندس اوجی سکان مدیریت وزارت نفت را بر عهده گرفته می توان خوشبین و امیدوار بود که به واسطه شناخت کامل از این حوزه و همچنین باور دولت جدید در جلوگیری از خام فروشی که در نخستین اظهار نظر رئیس جمهوری در استان خوزستان بیان شد، می توان شاهد فصل جدیدی از رویکرد های نوین در حوزه پتروشیمی بود .

Share :

اخبار اخیر