اخبار

شاهدایی

شاهدایی: متانول نقطه پایانی برای پتروفرهنگ نیست

مرضیه شاهدایی امروز در آیین بهره‌برداری رسمی از پتروشیمی سبلان، با اشاره به اینکه سبلان از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ انرژی سپهر است، اظهار کرد: ۵۱ درصد از سهام این شرکت متعلق به هلدینگ پتروفرهنگ و ۴۶ درصد آن متعلق به بانک صادرات است.

وی افزود: فاینانس تأمین مالی طرح پتروشیمی سبلان در سال ۹۴ از محل سایناشور گشایش اعتبار اسنادی شد و با ورود پتروفرهنگ در سال ۹۷ به مدیریت مجموعه انرژی سپهر، اجرای طرح سرعتی دوچندان گرفت و اکنون آماده بهره‌برداری است.

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ با قدردانی از تلاش تمام مدیران، متخصصان و دست‌اندرکاران طرح پتروشیمی سبلان ادامه داد: با بهره‌برداری از این طرح، سالانه ۱۶۵۰ هزار تن متانول به ظرفیت محصولات پتروشیمی کشور اضافه می‌شود.

شاهدایی یادآوری کرد: اگرچه این مجتمع از فناوری هالدور تاپسوی دانمارک بهره می‌برد، اما بخش قابل‌توجهی از تجهیزات طرح از تولیدکنندگان داخلی تأمین شده است. همچنین در این مجتمع برای نخستین بار از کاتالیست بومی سنتز متانول ساخت شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی استفاده شده است.

وی با قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه بیژن زنگنه وزیر نفت، حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش، بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مسیر بهره‌برداری از پتروشیمی سبلان گفت: بی‌شک اگر این تلاش‌ها و کمک‌ها نبود، ما امروز شاهد بهره‌برداری از سبلان نبودیم.

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ با اشاره به اینکه این شرکت ۲ مجموعه متانولی دیگر را نیز در دست ساخت دارد، تصریح کرد: با بهره‌برداری از آن‌ها طی دو سال آینده، می توان پتروفرهنگ را در زمره بزرگترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان متانول در دنیا قرار داد که این امر مزیتی برای ما فراهم می‌سازد که بتوان نقش پررنگی برای سیاست‌گذاری جهانی صادرات این محصول داشته باشیم و همچنین در تعیین قیمت جهانی متانول به همراه دیگر همکاران تأثیرگذار باشیم.

شاهدایی تأکید کرد: البته برای پتروفرهنگ متانول نقطه پایانی نیست و این هلدینگ با اخذ مجوزهای لازم و حمایت‌های حاکمیتی در سال جاری به صنایع پایین دستی ورود خواهد کرد به طوری‌که گام‌های نخست این اقدام با حمیت مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی برداشته شده و به‌زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.

Share :

اخبار اخیر