یادداشت ها

ضرورت تقویت بخش پتروشیمی در بازار سرمایه کشور

دکتر سجاد کلانتر
کارشناس بازار سرمایه

در ماه‌های اخیر به دلیل رشد بازار سرمایه و استقبال بی نظیر از آن، بخش زیادی از نقدینگی در دست مردم وارد بازار سرمایه شده است. در این میان افزایش ورودی سرمایه به بازار امکان افزایش قیمت ها و ایجاد حباب در قیمت ها را ایجاد نموده که این امر نگرانی‌هایی را برای اقتصاددانان و متولیان امر ایجاد می نماید. یکی از فوری‌ترین و موثرترین روش‌هایی که می‌توان به وسیله آن بر وضعیت فعلی بازار سرمایه کنترل بیشتری داشت، پذیرش شرکت های جدید در بازار سرمایه بدون فوت وقت است.
عرضه سهام بنگاه‌ها دولتی از طریق بورس ، تامین مالی شرکت و بنگاه‌های دولتی، تنوع بخشیدن به سرمایه‌گذاری‌ها و استفاده از منابع شرکت‌ها، می‌تواند راهکاری موثر و حرکتی برای رشد اقتصادی کشور محسوب شود.
آزادسازی سهام عدالت، عرضه سهام شستا و واگذاری سهام دولت در بانک‌ها در قالب صندوق‌های ETF اقدامات مناسبی است که صورت پذیرفته اما بدیهی است تنها این عرضه‌ها کافی نبوده و باید شرکت‌های بیشتری در بازار سرمایه عرضه شود تا تناسب میان عرضه سرمایه در بازار و پذیرش شرکت های جدید برقرار شود و از ایجاد حباب در قیمت سهام ناشی از فشار تقاضا جلوگیری به عمل آید.
در این میان نقش پتروشیمی ها در میان بخش های فعال در بازار از جهاتی پر رنگ تر می باشد. نخست مقاومت بخش پتروشیمی در برابر تحریم ها می باشد. بدیهی است که عرضه سهام مقاوم در برابر تحریم جذابیت بسیاری برای خریداران و فعالان بازار سرمایه داشته و مقاومت کل بازار را در برابر تکانه های ناشی از اخبار تحریمی بالا می برد. در خرداد 98 همزمان با انتشار خبر تحریم جدید پترشیمی ها شاهد بودیم که افت قابل ملاحظه ای چه در قیمت و چه در میزان معاملات پتروشیمی ها رخ نداد، این رخداد نمایانگر این واقیت بود که بسیاری از شرکت های حاضر در این مجموعه تامین کننده خوراک برای مجموعه هایی هستند که ارتباط چندانی با خارج ندارند؛ یا به عبارت دیگر بخش مهمی از بازار مصرف محصولات پتروشیمی ایران کشورهایی مانند افغانستان، عراق، ترکیه و در آخر چین است، مراکزی که ارتباطی با سیستم مالی آمریکا ندارند و از حساب دلاری در این کشور برخوردار نیستند که بخواهند نگران عواقب همکاری با ایران و بلوکه شدن حساب خود باشند و این موید مقاوم بودن بخش پتروشیمی در مقایسه با سایر بخش ها در برابر تحریم ها و لزوم توجه ویژه به این بخش در عرضه های جدید بازار سرمایه می باشد.

دوم آن که صنعت پتروشیمی از مهمترین صنایع بازار سرمایه ایران به شمار می رود به طوری که بیش از 20 درصد از ارزش بازار بورس تهران متعلق به نمادهای این شرکت است. بنابر آمار، میانگین بازدهی نمادهای این صنعت همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و مورد توجه ویژه فعالان بازار بوده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده جایگاه کلی صنعت پتروشیمی ایران در خاورمیانه معادل حدود ۳۸ درصد و در دنیا نیز ۵ درصد از کل پتروشیمی های دنیا را به خود اختصاص داده است.با توجه به اهمیت بسیار زیاد این صنعت، بررسی بنیادی این شرکت ها می تواند جلوه پررنگی از عملکرد بازار سهام را نشان دهد.
سوم موضوع دارا دوم یا پالایشی یکم می باشد. صندوق دولت چندی پیش با نماد دارا یکم عرضه شد که شامل سهام باقی مانده دولت در سه بانک و دو بیمه بود. طبق وعده قراربود دو صندوق دیگر که یکی شامل صنایع فلزی و خودرو و دیگری شامل چهار شرکت پالایشی می شود نیز عرضه شود. اما قرعه فال برای دارادوم به نام پالایشی ها درآمد و اعلام شد چهار شرکت پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران در این صندوق جای گیرند. تقدم پتروشیمی ها بر صنایع فلزی و خودورویی ها نشان گر کم ریسک تر بودن سهام این بخش و شفافیت بیشتر آن هاست. همچنین نماد پالایشی یکم بیانگر آن است که امکان ادامه عرضه سهام دولت در در این بخش در غالب پتروشیمی دوم و سوم نیز محتمل است.
متانول سازان بخش مهمی از پتروشیمی ها را به عهده دارند. از مهمترین شرکت های متانول ساز در بازار می توان به پتروشیمی های خارک، فن آوران و زاگرس اشاره کرد.
خبر پذیرش سه شرکت متانول سبلان، دنا و سیراف به عنوان زیر مجموعه های هلدینگ انرژی سپهر در بازار سرمایه می تواند نوید بخش آینده ای روشن برای آتی بخش پتروشیمی در بازار سرمایه به عنوان بخش پیشتاز در این بازار باشد چراکه می توان این نوید را داد که با افتتاح 3 پروژه پیش گفته این هلدینگ، بزرگترین واحد تولید متانول ایران قد علم خواهد کرد.

Share :

اخبارهای اخیر