اخبار

بهروز عباسی پتروشیمی

مدیرعامل: پتروشیمی «سبلان» نمونه موفقی از مدیریت در شرایط صعب تحریم هاست

عباسی، مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر:

پتروشیمی «سبلان» نمونه موفقی از مدیریت در شرایط صعب تحریم هاست

 

بازدید بهروز عباسی مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر، فرهاد جهانگیری قائم مقام مدیرعامل و زالی مدیرعامل پتروشیمی سبلان از روند تولید متانول در این پتروشیمی انجام گرفت.

 

مدیرعامل انرژی سپهر در این بازدید گفت: ماحصل خود باوری و اراده جمعی کارکنان انرژی سپهر و پتروشیمی سبلان، در مدار تولید قرار گرفتن هشتمین واحد تولید متانول ایران است تا کشور همزمان با افزایش صادارت و خلق ثروت، توان بیشتری را برای توسعه صنایع پایین دست این صنعت داشته باشد.

بهروز عباسی افزود: گرچه افتتاح سبلان، ارز آوری سالانه 410 میلیون دلاری، افزایش 1 میلیون و 650 هزار تنی متانول و ایجاد اشتغال پایدار را به همراه داشت اما مقوله بسیار حائز اهمیت دیگری که میبایست آن را نتیجه تدبیر مدیران در حمایت از تولید داخلی دانست، خودکفایی در تولید سه کاتالیست مورد نیاز این پتروشیمی است که بی شک برکات قابل توجهی را برای ایران اسلامی در پی خواهد داشت. در شرایط خاص تامین مالی در پروژه ها، تحریم ها و مشکلات ناشی از آن و همچنین عدم حضور بین المللی صاحبان دانش و تکنولوژی، تنها یک مسیر موفقیت وجود داشت که آن همکاری، اعتماد به تامین کننده و تولید کننده داخلی و باور یکدیگر بود که همین مسیر، راهگشای مشکلات سبلان شد.

وی در ادامه اظهار داشت: پروسه تکمیل سبلان نمونه موفقی از مدیریت در شرایط صعب تحریم هایی است که گرچه تا حدودی مسیر دستیابی به موفقیت را ناهموار کرده بود اما نتیجه به دست آمده، افزایش دانش، خود باوری و اتکا به نیروهای بومی بود که قطع به یقین برای آتی کشور و به خصوص دیگر پروژه های هلدینگ انرژی سپهر، الگوی مناسبی خواهد بود تا ضمن کاهش هزینه و زمان، افق برنامه ریزی های روشن تری را در پیشبرد اهداف عالی سازمان ترسیم کنیم.

عباسی در پایان گفت: حمایت هوشمندانه پتروفرهنگ و گروه مالی سپهر صادرات به عنوان سهامداران انرژی سپهر در رسیدن به قله سبلان را باید ستون اصلی این موفقیت دانست چراکه در سخت ترین شرایط اقتصادی کشور هیچگاه از نقش اساسی خود غافل نشده و همواره بر پشتیبانی از پروژه ها تاکید داشتند. بلاشک این حمایت در تکمیل پتروشیمی های دنا و سیراف نیز ادامه خواهد داشت تا برنامه تولید سالانه 5 میلیون تن متانول در این هلدینگ محقق شود.

مدیریت دانش و انتقال تجربیات ارزنده در دستور کار انرژی سپهر قرار دارد

قائم مقام مدیرعامل انرژی سپهر نیز در این بازدید گفت: پروسه ساخت سبلان نقاط قوت قابل توجهی را با خود به همراه داشت که شاید بتوان مهمترین آن را تکمیل کار با قیمت تمام شده کمتر دانست. این موفقیت در شرایطی به دست آمد که طی سال های تکمیل این پتروشیمی، با توجه به اعمال تحریم های ظالمانه جهانی، شرایط متلاطمی بر اقتصاد کشور حاکم بود و به صورت پیش فرض با مشکلات جدید و روزانه ای همراه بودیم اما خوشبختانه با تاسی از برنامه های کلان کشوری و همچنین منویات مقام معظم رهبری حول محور اقتصاد مقاوتی و حمایت از تولید داخل، شیوه نوینی در مدیریت پروژه خلق شد که می تواند در دیگر پروژه ها نیز راهگشا باشد.

فرهاد جهانگیری افزود: انتقال دانش از سبلان به شرکت های پتروشیمی دنا و سیراف یکی از راهبردهایی است که در انرژی سپهر پیگیری خواهد شد تا در هزینه و زمان تکمیل این دو پروژه شاهد دستاوردهای جدیدی باشیم.

وی در پایان اظهار داشت: تکمیل زنجیره ارزش، راهبرد انرژی سپهر پس از تولید متانول است چراکه خلق ثروت قابل توجه برای کشور را در این فرصت طلایی می دانیم. مزیت های انرژی سپهر در ورود به این حوزه را می توان انباشت دانش ده ساله، 5 میلیون تن متانول گرید AA  پس از افتتاح سه پتروشیمی و در نهایت ایجاد سرمایه  موثر از محل صادرات و فروش متانول دانست.

 

در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید گام برداشتیم

مدیر عامل پتروشیمی سبلان نیز گفت: کاتالیست های استفاده شده در این مجموعه برای نخستین در کشور با سفارش گذاری سبلان، توسط متخصصین داخلی در شرکت پژوهش و فناوری ساخته شد ازین رو خرسندیم که در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید به جای واردات کاتالیست از نمونه ساخت داخل بهره برده ایم.

محمد زالی اظهار داشت: پس از چالش هایی که بر اثر عدم تامین اکسیژن در منطقه با آن مواجه شدیم و باعث خسارات قابل توجهی به شرکت شد و همچنین با از سرویس خارج شدن خط اکسیژن پتروشیمی مبین که میبایست اکسیژن این شرکت را تامین می نمود، خوشبختانه موفق شدیم با همراهی پتروشیمی مرجان این مشکل را مرتفع و  مجددا تولید متانول را از سر گیریم.

وی افزود: امروز بسیاری از تولید کنندگان، پیمانکاران و سازندگان در شادی راه اندازی سبلان با ما شریک هستند چراکه بسیاری از آنها برای نخستین بار در پروژه ای با کیفیت و شاخص های خاص سبلان حضور داشتند و با تکمیل پروژه، توان بالقوه خود را بالفعل کرده و باوری جدید را در خود خلق کردند که قطع به یقیین برکات مثبتی را برای کشور به بار خواهد آورد.

 

 

Share :

اخبار اخیر