اخبار

IMG_7712
گزارش تصویری

مجمع عمومی عادی سالیانه هلدینگ انرژی سپهر برگزار شد

مجمع عمومی عادی سالیانه هلدینگ انرژی سپهر امروز ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۱ باحضور دکتر بهروز عباسی مدیرعامل، محمد هاشم رکن تهران ریس هیئت مدیره هلدینگ انرژی سپهر و به ریاست علی لطفی برگزار شد.

 

مدیرعامل انرژی سپهر در این مجمع با بیان اینکه برنامه ریزی های مبسوطی در خصوص افتتاح پروژه های هلدینگ انجام گرفته، گفت: تا ابتدای سال 1404 پتروشیمی های دنا و سیراف انرژی به بهره برداری رسیده و زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم بیش از 1000 هزار نفر را فراهم خواهد شد.

بهروز عباسی افزود: تولید حدود 700 هزار تن محصول متانول توسط پتروشیمی سبلان در سال مالی گذشته ثبت شد و با توسعه زیرساخت های بازاریابی، فروش و لجستیک که از گذشته در شرکت تجارت بین الملل سکو تدارک دیده بودیم ارز آوری قریب بر 231 میلیون دلار از محل صادرات متانول سبلان ایجاد کردیم. این هدف گذاری و توسعه زیر ساخت در سکو و سبلان باعث شد تا (بر اساس اطلاعات شفاهی میدانی) فروش در مجموعه سیتکو همواره با پرمیوم هایی بالاتر از سایر عرضه کنندگان ایرانی انجام شود که این امر در نوع خود کم سابقه است. همچنین باتوجه به دو مرتبه توقف پیش بینی نشده تولید متانول در پتروشیمی سبلان و علیرغم وجود قراردادهای بلند مدت با کشتی ها، موضوع در شرکت سیتکو به نحوی مدیریت گردید که با مذاکره و اقناع، دموراژ پرداختی به کشتی ها صفر و دستاورد زیرو دموراژ حفظ گردد.

وی در ادامه اظهار داشت: توافق با بانک صادرات مبنی بر تبدیل بدهی ارزی به ریال که منجر به کسر مبلغ بدهی در حدود 35 هزار میلیارد ریال شد از بزرگترین دستاوردهای سال گذشته بود که از مشکلات حاد این هلدینگ را مرتفع نمود.

عباسی با اشاره به پیشرفت 78 درصدی طرح دنا افزود: اخذ موافقت اصولی انتشار صکوک مرابحه 9250میلیارد ریال،  اجرای 36500 مترمکعب عملیات بتن ریزی، 5000 تن عملیات نصب سازه فلزی،238000 اینچ قطر  عملیات لوله کشی و 10800 تن عملیات نصب تجهیزات در طرح متانول دنا و پیگیری و رایزنی با وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و شرکت دماوند با هدف تخصیص زمین جهت احداث یک واحد جداسازی هوا از دیگر اقدامات مثبت انجام گرفته در این طرح بوده است.

وی پیشرفت طرح سیراف انرژی را نیز 55 درصد عنوان کرد و ادامه داد: اجرای 39000 مترمکعب عملیات بتن ریزی، 5650 تن عملیات نصب سازه فلزی،41000 اینچ قطر  عملیات لوله کشی و 13000 تن عملیات نصب تجهیزات در طرح متانول سیراف، تکمیل ساخت، حمل و نصب دو برج تقطیر یکپارچه با بهره گیری از توان ساخت داخل با تناژتقریبی 800 تن در طرح سیراف انرژی و همچنین پایان عملیات احداث شبکه برق 132 کیلو ولت سیراف انرژی در این سال انجام گرفته است.

مدیرعامل تعیین تکلیف وضعیت مالکیت زمین شرکت شیمیایی لاوان را از بزرگترین اقدامات هلدینگ در سال های گذشته خواند و گفت: احقاق حقوق طرح شیمیایی لاوان با اخذ رای دیوان عالی کشور به نفع شرکت شیمیایی لاوان و رفع معارض زمین احداث طرح و از سر گیری فعالیت های اجرایی پس از 7 سال بلاتکلیفی یکی از اقداماتی بود که نه تنها سرمایه سهامداران را حفظ نمود بلکه یکی از مستعدترین سرمایه گذاری های آتی انرژی سپهر را بیمه کرد.

پیگیری تخصیص اعتبار اسنادی طر ح متانول دنا به میزان 75 میلیون دلار که  پس از چهار سال نهایتا در سال جاری در مرحله مسدودی ارزی،سازماندهی و مذاکره در خصوص رفع اختلافات میان شرکت سبلان و دنا با شرکت پیدک، پیگیری ورود شرکت سبلان به بازار سرمایه تا مرحله برگزاری جلسه پیش پذیرش، اخذ موافقت  تسهیلات به مبلغ 20 میلیون یورو از بانکهای پارسیان و EIH برای  پروژه متانول دنا و شرکت ماشین سازی اراک که در مرحله صدور گواهی مسدودی ارزی، تکمیل ساخت هشت تجهیز معادل 1400تن برای پروژه های دنا و سیراف انرژی توسط شرکت ماشین سازی اراک،  برداشت از اعتبار اسنادی به مبلغ حدود 30 میلیون یورو  و رفع موانع تمدید اعتبار اسنادی طرح سیراف تا 10/12/1401 و اخذ موافقت پرداخت 4500 میلیارد ریال اعتبار اسنادی داخلی برای طرح دنا و جذب 278میلیارد ریال از سوی پیمانکاران را دیگر اقداامت این هلدینگ در سال مالی گذشته عنوان نمود.

 

در پایان این جلسه عملکرد مالی توسط حسابرس مستقل ‌و بازرس قانونی قرائت و صورت‌های مالی 1401 به تصویب رسید. همچنین در پایان با تصویب مجمع عمومی، شرکت آرمان آروین به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی، و روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی هلدینگ انرژی سپهر تعیین شدند.

 

Share :

اخبار اخیر